ترون|TRX

ترون

ترون یک پلتفرم بلاکچین غیرمتمرکز است که هدف آن ایجاد تحولی در دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی است. توکن بومی این پلتفرم، ترونیکس (TRX)، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این مقاله می خواهیم شما رو بیشتر با این ارز آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

ترون چیست؟

ارز های دیجیتال این روز ها به واسطه فناوری نو آورانه آن ها ، قابلیت های متنوع و صد البته امکان سرمایه گذاری با سرمایه های پایین بسیار مورد توجه افراد ریسک پذیر و سرمایه گذار ها قرار گرفته است.

حتی اگر نیم نگاهی هم به بازار ارز دیجیتال و کریپتو انداخته باشید احتمال می رود اسم کوین های معروف این بازار رو شنیده باشید. از گل سر سبد این بازار، سکه گران قیمت نارنجی رنگ معروف یا همان بیت کوین تا اتریوم و ترون و…

ترون یک پروژه مبتنی بر بلاکچین است که در سال ۲۰۱۷ راه‌ اندازی شد و در زمان خود به‌ عنوان پروژه‌ای منحصربه‌ فرد شناخته می‌شد، چرا که تمرکزی بر تبلیغ بهبودهای مرتبط با رمزنگاری یا طراحی شبکه نداشت.

اجزای اساسی ترون، مانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، قراردادهای هوشمند، توکن‌ها و الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)، همه این موارد توسط پروژه های دیگر ابداع و معرفی شده بودند.

اشکال و انتقادی که از این پروژه میشد نبود نوآوری در این پروژه بود، بسیاری استفاده از ویژگی‌ های از پیش آزمایش‌ شده را به جای تلاش برای خلق چیزی کاملاً جدید تحسین کردند. این رویکرد به ترون اجازه داد تا تمرکز بیشتری بر تجربه کاربری و طراحی داشته باشد.

تاریخچه ترون و شروع به فعالیت این شبکه

افتخار تاسیس توکن ترون به جاستین سان،کارآفرین چینی تعلق می گیرد. جاستین سان فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه پن استیت در ایالت پنسیلوانیا ایالات متحده است پس از پن استیت، آقای سان وارد دانشگاه هاروارد شد و با مدرک رشته مدیریت بازرگانی از آن جا فارغ التحصیل شد .

ارز ترون
معرفی کامل ارز ترون

پس از پایان تحصیلات خویش وارد شرکت ریپل شد و در سمت مدیر توسعه بازرگانی شروع به کار کرد. و سر انجام آقای جاستین سان در سال ۲۰۱۷ ترون را بر بستر اتریوم راه اندازی کرد.

بله درست شنیدید ترون ابتدا در شبکه اتریوم پروتکل ERC-20 عرضه اولیه شد و یک سال بعد بستر خودش را مبتنی بر بلاک چین به دست آورد. این بستر به هدف تغییرات گسترده و تحول در حوزه سرگرمی و مهم تر رسانه ،به کمک بلاک چین و به صورت غیر متمرکز تاسیس شد.

روز ۱۵ ژوئن  ۲۰۱۸ هم مثل ۲۲ می(روز معامله ۱۰۰۰۰ بیت کوین با ۲ عدد پیتزا!) جز روز  های مهم دنیای کریپتو است. این روز به علت جدا شدن TRX از شبکه اتریوم  و تاسیس شبکه ترون از سوی طرفداران روز استقلال ترون نامیده می شود.

پروژه ترون در حدود یک سال و حتی کمتر به جایگاه مناسبی در بازار ارز های دیجیتال رسید و به قول معروف برای خود اسم و رسمی به پا کرد و خالق آن هم یعنی آقای جاستین سان از این قافله دور نبود و او هم توانست به شخص مهمی در دنیای کریپتو تبدیل شود.

در حال حاضر وظیقه حفظ امنیت شبکه ترون بر عهده یک شرکت غیر انتفاعی واقع در سنگاپور است به نام Tron Dao می باشد.

تا الان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد از رمز ارز TRX عرضه شده است و تقریبا بیشتر این رمز ارز به صورت عرضه عمومی بوده و قسمت بزرگی از آن هم در اختیار سازمان ترون قرار دارد وئ در نهایت قسمتی هم به صورت عرضه خصوصی در اختیار هولدر های خصوصی آن است.

دلیل محبوبیت شبکه ترون؟

حالا که تاریخچه و چگونگی تشکیل ترون را برای شما تشریح کردیم بگذارید یکی از مهم ترین ویژگی های این شبکه رو به شما معرفی کنم.

شبکه های بیت کوین و اتریوم به ترتیب قادر به انجام ۶ و ۲۵ تراکنش در ثانیه هستند ولی شبکه ترون به گفته خودش قادر به انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه هست! پس می توان گفت که ترون در مقایسه با رقبای خود از سرعت خارق العاده ای برخوردار است.

این سرعت بالا به این دلیل است که امکان ماینینگ یا همان استخراج کردن ترون وجود ندارد بنابرین سرعت تراکنش ها به نسبت بیت کوین بسیار بالاست.

امروزه ارز های زیادی در شبکه ترون قابل انتقال هستند، مسلماً مهم ترین این ارز ها USDT یا همان تتر معروف خودمان است. به واسطه پشتیبانی تتر می توانید بدون هیچگونه دردسری دارایی های خود را از طریق این شبکه دوس داشتنی انتقال دهید.

حالا چرا برای این شبکه از صفت دوست داشتنی استفاده می کنم؟ نکته قابل توجه که باعث محبوبیت زیاد این بستر شده میزان خیلی کم کارمزد تراکنش ها روی این بستر(trc20)هست که ترون رو لایق دریافت صفت دوست داشتنی می کند.

برای مثال می توانید از طریق این شبکه چند میلیارد تومن منتقل کنید از ولی چند هزار تومن پول برای جا به جایی دارایی خود پرداخت کنید!عالی به نظر می رسد، نه؟

پشتیبانی از قرارداد های هوشمند و Nft هم می توان جزو آپشن های خوب و کاربردی این شبکه به حساب آورد.

معایب شبکه ترون

ناگفته نماند میان این همه امتیاز ها و مزیت ها،معایبی هم وجود دارد. که مهم ترین آن ها را برای شما لیست کرده ام.

  • ابهامات قانونی
  • عرضه عظیم توکن ترونیکس
  • توزیع به نسبت مبهم

حقیقتا نگرانی های دیگری هم در مورد ترون وجود دارد ولی آنقدر ناچیز و کم اهمیت به نظر می رسند که بهتر است به آن ها نپردازیم.

بلاک چین ترون چگونه کار می کند؟

بلاک چین ترون از سه لایه تشکیل شده:

  • لایه اپلیکیشن (application layer)
  • لایه اصلی یا مرکزی(core layer)
  • لایه ذخیره یا حفظ(storage layer)

لایه اپلیکیشن برای توسعه و ساخت برنامه های غیر متمرکز استفاده می شود.

لایه دوم یا همان core layer مهم ترین بخش بلاک چین و بخشی است که همه تراکنش ها در آن انجام می شود .

و در آخر لایه سوم همان طور که از اسمش پیداست برای ذخیره تاریخچه تراکنش هایی که در لایه دوم انجام شده و باقی داده های این بلاکچین استفاده می شود.

ارز ترون رو از کجا بخریم؟

به قریب همه صرافی های داخلی و خارجی ارز ترون را ساپورت می کنند و می توانید معاملات اسپات خود را بدون نگرانی انجام دهید. ولی در زمینه معاملات فیوچرز بعضی از صرافی های نوپای داخلی اهرم های بالایی را ارایه نمی دهند، هرچند این مشکل از سمت صرافی هاست و نمی توان این مشکل را به پای ترون و توکن اش نوشت.

خود شبکه ترون هم برای انتقال دارایی ها در همه صرافی های معتبر وجود دارد و می توانید از سرعت و امنیت بالا و صد البته کارمزد پایین آن بدون مشکل استفاده کنید.

پیشنهاد ما برای خرید و فروش ترون سایت صرافی ریون اکس می باشد. این صرافی از سال ۹۵ فعالیت خودش رو شروع کرده است و از امنیت بالایی برخوردار می باشد.

ترون رو در کجا نگهداری کنم؟

برای نگهداری این کوین چند راه پیش رو دارید:

  • کیف پول های فیزیکی
  • کیف پول مجازی صرافی ها
  • کیف پول های مجازی مستقل از صرافی ها

کیف پول های فیزیکی شباهت زیادی به فلش درایو هایی که همه ما استفاده می کنیم دارند و به مانند آن ها مجبور به پرداخت مبلغی برای خریداری آن ها هستیم ولی در عوض بالاترین امنیت ها در میان انواع کیف پول ها به خود اختصاص داده اند.

ولی اگر نمی خواهید هزینه ای برای خرید کیف پول های فیزیکی متحمل شوید می توانید از کیف پول های مجازی استفاده کنید برای استفاده آن ها نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید و از امنیت قابل قبولی هم برخوردار هستند ولی در ازای هر تراکنش درصد کمی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. از کیف پول های مجازی معروف می توان به تراست ولت(Trust Wallet) ربی(Rabby) و ترزور (Trezor) اشاره کرد.

و در رتبه آخر هم کیف پول های مجازی صرافی ها قرار دارند که برای نگهداری موقت مناسب به نظر می رسند ولی با توجه به بن شدن بعضی صرافی برای ایرانی ها به علت تحریم های اقتصادی بهتر است که برای هولد های طولانی مدت سراغ این کیف پول ها نروید.

استیک کردن ارز ترون

دریافت حق رای

شما با استیک کردن ترون حق رای دریافت می کنید و می توانید در انتخاب ۲۷ نفری که تراکنش های این بلاک چین را بررسی و مدیریت می کنند تاثیر داشته باشید و به اصطلاح نماینده خود را انتخاب کنید.

دریافت پاداش

و به نظر می رسد که با استیک کردن،مقداری از کارمزد ترانکش ها را به عنوان پاداش دریافت می کنید.

رتبه بندی ترون و مهم ترین ارز بومی اش در بازار کریپتو چگونه است؟

شبکه ترون جز برترین شبکه ها برای انتقال دارایی و ارز TRX هم در حال حاضر که من دارم این مقاله رو برای شما عزیزان مینویسم رتبه۱۱رو بین ارز های دیجیتال دارد که با توجه به فراوانی ارز های این بازار رتبه قابل توجهی به نظر می رسد و صد البته، داشتن بیشترین گردش استیبل کویم ها در شبکه خود.

قیمت رمز ارز TRX به چه صورت است؟

قیمت این ارز در ابتدای عرضه اش نزدیک به ۰۰۲/۰ دلار بود ولی بعد از گذشت نزدیک به یک سال و هیاهو بستر ترون قیمت Trx دچار یک پامپ شد، قیمت اش به حدود ۲۰ سنت رسید و هولدر های این ارز رو حسابی خوشحال کرد.

البته بعد از گذشت مدتی چارت این ارز دچار تلاطم شد و در نهایت قیمتش به حدود ۱۵ سنت رسید و در حال حاضر که من در حال نوشتن این مقاله هستم قیمت ترون ۰.۱۵۲ دلار است.

در همین روز های اخیر اخباری هم مبنی بر وارد شدن ترون به صنعت میم کوین ها به گوش می رسد که باعث بالا رفتن تقاضا روی ارزش خودش شده است. پایین بودن کارمزد تراکنش ها و سرعت بالای این شبکه و امنیت مناسب آن باعث شده خیلی از کاربران این بستر رو برای فعالیت ها و انتقال های مالی خود انتخاب کنند.

رمز ارز trxهم به واسطه بستر قدرتمندی که آن را پشتیبانی می کند جز رمز  ارز های مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت و حتی کوتاه مدت است.


اختصاصی وبسایت ریون اکس

 

 

 

آخرین مقالات هفته